Style Sampler

All fields are required.

Close Appointment form

OBEZİTE MERKEZİ

OBEZİTE MERKEZİ
OBEZİTE MERKEZİ

No Comments

Hastanemizde Obezite polikliniği hizmete açılmıştır. Obezite hastalığı çok farklı vücut sistemlerini etkilediğinden dolayı sadece tek branşın baş edebileceği sorun değildir. Bir çok branş uzmanı ile birlikte yaklaşılmalı ve hastaya her branş kendi açısından yaklaşıp tedavisinin multidisipliner olarak yapılamsı gereklidir. Bu nedenle hastanemizde obezite ile ilgili branş uzmanlarının oluşturduğu konsey oluşturulmuş ve obezite hastalarının müracaat edeceği bir poliklinik açılmıştır. Poliklinikte hastalar öncelikle Aile Hekimi ve Diyetisyenler tarafından değerlendirilmekte vegerekli muayene ve labaratuar ve görüntüleme işlemleri yapıldıktan sonra ek hastalıkları varsa ilgili branşa yönlendirilmektedir. Şeker hastalığı, tansiyon yüksekliği, solunum ve uyku bozukluğu, eklem hastalıkları olan hastaların tedavileri yapılmaktadır. Diyet, fizik egzersiz ile tedaviye rağmen tekrar kilo alan hastalar ameliyat için cerrahiye yönlendirilmektedir. Ameliyat yapılacak hastalar öncelikle konseyde görüşülmekte ve eğer konseyden ameliyat kararı çıkarsa ameliyatı yapılmakta ve takibi yine obezite polikliniğinde yapılmaktadır. Özet olarak Obezite hastalığı bir çok branşını, disiplinin beraberce yaklaşması gerektiği ve uzun süren takiplerin gerektiği bir hastalıktır. Bizde bir üniversite hastanesi olarak hastalarımıza modern tıbbın gerektirdiği tanı ve tedavi yöntemlerini hastalarımıza uygulamaktayız. Obezite ile ilgili aşağıda özet bilgiler sunulmuştur.

Obezite (Şişmanlık):  Vücut yağ dokusunun vücütta fazla miktarda depolanmasıdır. Yenilen yiyeceklerin verdiği kalori, hareketsiz insanlarda harcanandan fazla olduğunda vücutta, özellikle göbek, kalça, karın, bacak bölgelerinde aşırı yağ birikimine neden olur. Obezite bedensel, fizyolojik, biyolojik, genetik, çevresel, psikolojik ve hormonal bir çok faktörün rol oynadığı   bir hastalıktır.

Kimler obezdir? Bunun için elimizde standart değerler vardır. Vücut Kitle İndeksi olarak tabir edilen ve tüm obezite kliniklerinde kullanılan değer vardır Bunu hesaplamak için boyumuzun değerini yine boyumuzun değeri ile çarpıyoruz ve çıkan değeri kilo değerimize böldüğümüzde Vücut Kitle İndeksimizi bulmuş oluyoruz. Kısaca VKİ olarak adlandırılmaktadır. Örneğin boyumuz 1.65 cm ve kilomuz 100 Kg ise VKİ’miz kaçtır. 1.65 X 1.65  = 2.7225 bu değeri kilomuza bölüyoruz. 100 Kg / 2,7225 = 36.7 değeri çıkmaktadır. Bu bizim VKİ’mizdir. Peki nedir bu VKİ değeri? Ben normalmiyim obezmiyim? VKİ değerlendirilmesi aşağıdaki gibidir:

VKİ: 18.5’ altında: zayıf

VKİ: 18.5-24.9     :  Normal

VKİ: 25.0-29.9     :Fazla kilolu

VKİ: 30.0-34.9     : Obez (şişman) ( Klas I)

VKİ: 35.0-39.9     :Obez (şişman) ( Klas II)

VKİ: >40.0            :Morbid Obez (Aşırı şişman) ( Klas III)

VKİ 50’den fazlaysa super obez olarak tabir edilmektedir.

Dünya Sağlık Örgütünün ve tıp otoritelerinin kriterlerine gore: Vücüt kitle indexiniz : 35 ile 40 arasi ise ve beraberinde yandas bir hastaliginiz varsa (Hipertansiyon, dislipemi yani trigliserit ve kollesterol yuksekligi, kalp hastaligi Diabet, karaciger yaglanmasi gada uyku apnesi ) yada bu hastaliklar olmasa bile Vücüt kitle indexiniz 40 in ustunde ise ve herturlu diet egzersiz yasam sekli degisikligini denediniz ve basarili olamadiysaniz Ameliyat olmaniz gereklidir.

 

Eğer şişmansanız (VKİ>30) ve şişmanlıkla ilgili hastalıklarınız mevcutsa obezite ile ilgilenen bir doktora başvurmalısınız ve hastalıkla ilgili riskleriniz ve kilo verme yöntemleri üzerinde yardım almalısınız.

Şişmanlığın oluşmasında genetik, çevresel faktörler, yaşam şekli ve hormonlar gibi birçok faktör etken olmasına rağmen esas etken her ne sebeple olursa olsun harcadığınızdan fazla enerjiyi besinlerle alırsanız, bu fazla enerji vücudunuzda yağ olarak biriktirilecektir.

Bazı hastalıklar kuşhing hastalığı, hipotiroidi gibi şişmanlığa neden olabilir fakat bunlar nadir nedenlerdir. Şişmanlığın esas nedenleri;

Fiziksel aktivite azlığı (sedanter yaşam, günlük hareket azlığı). Günlük aldığınız kaloriyi yakamamış olmanız.

Sağlıksız beslenme ve yeme alışkanlığı: Günlük yaktığınız enerjiden daha fazlasını yemeklerle aldığımız zaman fazla olan kısım vücudumuzda yağ olarak depolanmaktadır. Fast food şeklinde yüksek kalorili yiyeceklerde bunu kolaylaştırmaktadır.

Şişmanlığın risk faktörleri:

Şişmanlık çok sayıda etken ve kolaylaştırıcı faktörün birleşimi sonucunda oluşan karmaşık bir durumdur.

Genetik

Aile yaşam şekli

Günlük hareket azlığı

Sağlıksız diyet: Kalori açısında zengin, meyve ve sebze acısından fakir hızlı tüketilebilen besinler.

Medikal sorunlar

Kullanılmak zorunda olunan bazı ilaçlar; bazı antidepresanlar, şeker ilaçları, kortizonlar ve tansiyon ilaçları

Sosyal ve ekonomik şartların kötülüğü

Yaş arttıkça şişmanlık oranı artmaktadır

Hamilelik

Sigara içmek

Yetersiz ve düzensiz uyku

 

Bu risk faktörlerinden birine veya birkaçına sahip olmanız illa şişman olacağınız anlamına gelmez.  Sağlıklı bir diyet ve düzenli bir egzersiz programı ve yaşam şekli değişimi ile şişmanlığa karşı bireysel savaşabilirsiniz. Eğer bu savaşta başarısız olursanız biz doktorlara başvurabilirsiniz. Şişmanlık ile mücadele çok ciddi bir konudur.

Şişmanlığın Vücuda Etkileri

Eğer şişmansanız, şişmanlıkla ile ilgili sağlık sorunu yaşama olasılığınız er veya geç kaçınılmaz.

Bu sağlık sorunlarına örnek;

Yüksek tirigliserid düzeyi

Tip 2 şeker hastalığı

Yüksek tansiyon

Metabolik sendrom: kan şekeri yüksekliği +yüksek tansiyon + tirigliserid yüksekliği+ HDL kolesterol düşüklüğü

Kalp hastalıkları

Felç geçirme

Kanser oranında artış: Rahim,  cervix, endometrium, yumurtalık, meme, kalın barsak, rektum, karaciğer ve prostat kanseri gibi birçok kanseri görülme olasılığını artırmaktadır.

Nefes ile ilgili sorunlar; uyku apne  (uykuda nefesin kesilmesi)

Safra kesesi sorunları

Jinokolojik sorunlar mesela kısırlık ve adet düzensizliği

Erektil fonksiyon bozukluğu (impotans)

Karaciğer yağlanması

Osteoartritis, eklemlerde dejenerasyon

 

Hayat kalitesi

Şişman insanların hayat kalitesi de belirgin bir şekilde düşmektedir. Çünkü şişman insanlar toplumdan kendilerini izole ederler ve çoğu sosyal faaliyetten kendilerini alıkoyarlar. Sosyal alanlara çıkmak istemezler.

Bunun yanında şişmanlıkla alakalı diğer bazı hastalıklarda hayat kalitesini olumsuz etkiler.

Bunlardan bazılar:

Depresyon

Sosyal izolasyon

Düşük iş başarısı

Utangaçlık ve suçluluk

Seks hayatı ile ilgili problemler

Bu nedenle obezite tedavi edilmelidir. Tedavi yöntemleri çok farklıdır.

 

Medikal tedavi:

Şişmanlık tedavisindeki hedef sağlıklı bir kiloya ulaşmak ve sürekli o kiloda kalmayı sağlamaktır. Şişman olarak sağlıklı kiloya ulaşmak için yapmanız gereken değişiklikleri yapmak için profesyonel desteklenmeye ( diyetisyen, psikolog, endokrinolog, obezite cerrahı … gibi)  ihtiyacınız olabilir.

İlk başta tedavi hedefimiz hafif kilo verme(3-5% total vücut ağırlığının) olmalıdır. Bu kadar kilo vermek bir başarıdır bundan daha fazlasını yapmakta sizin faydanızadır.

Tüm kilo verme programları sizin yeme alışkanlıklarınızı değiştirip fiziksel aktivite oranınızı artırmaya yöneliktir. Tedavi metodu sizin obezite düzeyinize, sağlık durumunuza, tedaviye katılma düzeyinize ve istek düzeyinize göre ayarlanır ve başarısı da bunlardan etkilenir..

Şişmanlık tedavisinde kullanılacak diğer argümanlar nelerdir?

Diyet değişikliği

Egzersiz ve aktivite artışı

Tavır değişikliği

Bazen gerekli ise şişmanlık için ilaç kullanımı

Obezite cerrahisi

 

Diyet değişikliği

Kaloriyi azaltırken sağlıklı besinlerle beslenme oranını artıran bir diyet alışkanlığı şişmanlıkla mücadelede birinci kuraldır. Diyetle çok hızlı kilo vermek değil yavaş yavaş uzun zamana yayılmış kilo vermek ve verilen kiloları koruyabilmek çok önemlidir. Çünkü zor olan kilo vermek değil verilen kiloları geri almadan devam edebilmektir. Uzun süre devam ettiremeyeceğiniz hızlı kilo vermeyi hedefleyen kısa süreli çok yoğun diyetlerden uzak durulmalı.

Piyasada medyatik olan ve çok hızlı bir şekilde kilo verebileceğinizi ve sağlığınıza kavuşabileceğinizi nerdeyse garanti eden diyet programları maalesef genellikle başarısızlıkla sonuçlanmaktadır. Çok mükemmel bir şişmanlık diyeti yoktur. Sadece sağlıklı yiyeceklerin olduğu diyet programları daha uygun.

  • Kalorinin kesilmesi: Günlük aldığımız kalori miktarını azaltmamız gerekmektedir. Siz veya sizin için sizin sağlığınızdan sorumlu destek aldığınız kişi sizin günlük aldığınız yiyecekleri ve içeceklerin bir listesini çıkararak almakta olduğunuz kalorinin hesaplanması ile işe başlanmalıdır. Daha sonra sizin verilerinize göre size özel günlük almanız gereken kalori miktarının hesaplanması gerekmektedir. Genelleyecek olursa normal bir yetişkin insanlarda bayanlar için alması gereken kalori miktarı 1200 ile 1500 arasında iken erkeklerde bu oran 1500 ile 1800 kkaloridir
  • Az yiyerek duymuş hissetmek. Yediğimiz yiyeceklerin enerji konsantrasyonlarının düşüklüğü, az kalorili büyük hacimde yiyecekler yanı kalori konsantrasyonu düşük bol lifli yiyeceklerin yenilmesi daha çok doygunluk hissi yaratacaktır.

Tüm yiyeceklerin belirli miktarları içinde belirli oranda kalorileri mevcuttur.  Mesela örnek olarak şeker, tatlılar, yağlar ve işlenmiş yiyecekler yüksek enerji yoğunluğuna sahiptirler. Bunun anlamı şudur; çok küçük volümdeki besinlerde çok yüksek kaloriler içermektedirler.

Bunun tam tersi meyve ve sebzeler genel de daha düşük kalori yoğunluğuna sahiptirler. Bu yiyecekler çok büyük porsiyonlarda çok az kaloriler içermektedirler. Bu az kalorili büyük porsiyonları yiyerek açlık duygusunu daha kolay bastırıp, doygunluk hissine ulaşmak  ve yemekten tatmin olmak daha kolay olmaktadır.

  • Daha sağlıklı seçenekler yapmak:

Tüm diyetini sağlıklı yapmak için başlıca yapılması gerekenler nelerdir;

1.Öncelikle bitkisel bazlı yiyecekler daha ağırlıkta olmalı, örnek olarak meyveler, sebzeler ve tam kepekli buğday ve çavdar ekmekleri.

  1. Aynı zamanda bitkisel proteinlerinde alınması gerekmektedir örnek olarak fasulye, soya ve bezelye gibi.

3.Bunun dışında protein ihtiyacını karşılamak için yağsız et,  mümkünse ve seviyorsanız haftada iki kez balık diyetinizde olmalıdır.

4.Yemeğinize fazladan tuz ve şeker eklemekten vazgeçmelisiniz

5.Az yağlı yiyeceklerin tüketilmesi, bu yağlarında genellikle zeytinyağlı yiyeceklerin tüketilmesi

Bazı yiyecek gruplarında kısıtlama yapılması: Bazı diyetler bazı yiyecek gruplarında belirli sınırlamalar getirmektedir, örnek olarak, yüksek kalorili veya bol yağlı yiyecekler. Doktorunuza hangi diyet programının yapılması gerektiğini ve size daha faydalı olacağını sormalısınız. Bol kalorili yüksek enerjili içecekleri tüketmekten uzak durmalısınız ve bunları içmeyi bırakmak bile sizin diyet programınızda bir başlangıç olabilir.

Çok hızlı kilo verme diyetlerinden uzak durulmalı. Bu diyet programları ile hızlı kilo verilebilse de çoğunlukla geri alınmaktadır. Bu nedenle bu tarzda uzun süre uyulması çok zor olan diyet programlarından kaçınılması gerekmektedir. Diğerlerinden çok üstün olan ve hızlıca kilo vermenizi sağlayacak sihirli bir diyet maalesef yoktur.

Genellikle bazı ağır diyet programları ile hızlı kilo kaybedebilirsiniz, fakat büyük olasılıkla diyeti bırakır bırakmaz geri alırsınız. Kilo vermek ve bu sağlıklı kiloda kalmayı devam ettirmek istiyorsanız, sağlıklı beslenmeyi alışkanlık haline getirmelisiniz ve ömür boyu bu beslenme şekline devam etmelisiniz.

 

Egzersiz ve aktivite:

Fiziksel aktivitenin  artırılması şişmanlık ameliyatının esas önemli kısımlarından birisidir.

Kilo vermeyi başarabilen ve bunun devamını sağlayabilen insanların çoğunun düzenli egzersiz yaptıkları bilinmektedir.

Egzersiz: Fazla kilolu veya şişman insanlar daha fazla kilo almayı engellemek için  haftalık minimum 150 dakika orta şiddette fiziksel aktivitede bulunması lazım. Belirgin kilo vermeyi sağlamak içinse 300 dakikadan daha fazla orta şiddette haftalık fiziksel aktivitede bulunmak. Egzersiz programını fizik kapasiteniz ölçüsünde yavaş artırmalısınız.

Hareket etmeye devam edin: Günlük düzenli egzersizler kalori yakmanızda çok önemli. Bunun yanında günlük hayatta da yapmış olduğunuz hareketleri de artırın örnek olarak arabanızı uzağa park edin, asansör kullanmayın, yakın mesafeleri hep yürüyün, yürüyüş için rahat ayakkabılar giyin. Bir adım sayar alın ve günlük atmış olduğunuz adımları takip edin.

 

Davranış değişikliği:

Davranış değişikliği programları yaşam şekli değişikliğinize yardımcı olarak kilo vermenize ve daha sağlıklı yaşamanıza yardımcı olabilir.

Herkesin şişman olmak için farklı bir nedeni mevcuttur. Örnek olarak kiminin egzersiz yapmaya vakti yoktur, kimi gece geç saatlerde yemek alışkanlığı vardır, kimi stresini yemekle atlatmaktadır.  Bunların bilinmesi ve ona göre kişiye özel tedavi ve terapilerin verilmesi ve desteklenmesi gerekmektedir. Davranış değişikliği bazen davranış terapi olarak da adlandırılabilir.

 

Kilo verme ilaçları:

Kilo vermek için sağlıklı bir diyet ve egzersiz yapmak gerekmektedir. Bazı durumlarda kilo verme ileçları yardımcı olabilir. Buradan da anlaşılacağı üzere kilo verme ilaçları sadece bazı durumlarda yardımcı olabilir. Ana tedavi stratejisi asla olamaz.

Şu net bir şekilde anlaşılmalıdır: Kilo verme ilaçları sağlıklı diyet+ fiziksel egzersiz+ davranış değişikliği ne ek olarak kullanılabilir. Bu üçü yapılmadan ilaç tedavisine başlanmamalıdır

Şişmanlık Ameliyatı:

Şişmanlık ameliyat (bariatrik cerrahi ) nasıl çalışmaktadır

Kısıtlayıcı işlemler: Midenin hacmi küçültüldüğü için az yiyecek tüketebilmesini ve bu az yiyecek ile doymasını sağlaması, daha fazla yiyecek tüketmeye kalkarsa rahatsızlık duyması.

Bağırsakların önemli bir kesimini devre dışı bırakılması sonucunda tüketilen yiyeceklerle alınan besinlerin önemli bir kesiminin sindirilememesi

Vücuttaki hormonsal değişimler sağlayarak hastanın yemeklere karşı olan tavrını değiştirmesi ve hastanın metabolizmasını değiştirmesi.

Şişmanlık Ameliyatı ne zaman gerekli?

Diğer yöntemlerle kilo vermeyi denemiş fakat başarılı olamamış olan hastalarda

o   VKI>40 hastalar

o   VKI>35 olan ve obezite ile ilişkili hastalığı olan kişiler, örnek olarak şeker hastalığı, yüksek tansiyon, eklem problemleri gibi

Obezite cerrahisinin en çok yapılanları:

Gastrik bypas: Midenizde küçük bir poş oluşturulur (20-30 cc kadar) bu poş direk olarak ince bağırsağa bağlanır. Böylelikle yiyecekler bu küçük mide poşuna oradan da ince bağırsağa geçerler, bu esnada midenin geri kalan kısmına, on iki parmak bağırsağına ve 200 cm yakın bir ince bağırsak kesimine hiç uğramamış, bypas etmiş olur.  Bu şekilde hem daha az bir besin ile doyma sağlanabilmekte ve çok uzun bir bölüm devre dışı bırakıldığı için besinlerin önemli bir kesimi sindirilememektedir.

Tüp mide (sleeve gastrektomi): Midenin boylu boyunca kesilerek midenin fundus tarafının alınması ve tüp şeklinde bir mide bırakılmasıdır. Burada bırakılan mide poşu yaklaşık 45-120 cc civarındadır. Tüp mide ameliyatı obezite cerrahisi içerisinde yapılması en kolay ameliyatlardan birisidir.

Tüp Mide ameliyat şekli

Biliopankreatik diversiyon ameliyatı: Tüp midede olduğu gibi midenin bir kısmı çıkarılır ve ardından midenin çıkış kapakçığı korunarak oniki parmak bağırsağının birinci kısmından kesilir ve burası ince bağırsağın önemli bir kısmı devre dışı bırakılarak orta kesimine yakın bir yere bağlanır.

Metabolik Cerrahi: Bu şişman hastaların eş zamanlı şeker hastalığının da olduğu durumda tercih edilen ve şeker hastalığını daha etkili ve kalıcı bir şekilde çözen ameliyatlar tübtünüdür. Bu ameliyattada tüp mide ameliyatı yapılmakta ve ince bağırsaklarında yer değişim işlemi yapılmaktadır.

 

Şişmanlık tedavisinden sonra tekrar kilo almayı engelleme:

Şişmanlık tedavisinin hangisini yaparsanız yapın tekrar kilo almak önemli bir problemdir. Kilo kaybettirmesi için ilaç almışsanız ilacı bırakır bırakmaz büyük olasılıkla kiloları tekrar geri alacaksınız. Kilo kaybetmek için ağır diyetler yapmışsanız bunu bırakır bırakmaz fazlası ile tekrar geri kilo alacaksınız. Hatta obezite ameliyatından sonra bile eğer yüksek kalorili yiyecekler tüketmeye başlarsanız uzun dönemde yine kilolarınızı geri alabilirsiniz. Bütün bunlara rağmen sizin kilo verme cabalarınız hiçbir şekilde beyhude değildir.

Tekrar kiloları geri almayı engellemenin en iyi yollarından birisi düzenli fiziksel aktivite egzersiz yapmaktır: amaç günlük 60 dakika olmalıdır.

Kiloları geri almamanın diğer önemli yolu da sağlıklı beslenmekten geçmektedir. Yaşam şeklinizi bu iki konudan ödün vermeyecek şekilde organize etmelisiniz. Arkadaşlıklarınızı, iş hayatınızı, eğlence hayatınızı ve kendi kişisel yaşamınızı buna göre şekillendirmelisiniz.

 

6
  • Paylaş